<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	
	>
<channel>
	<title>
	Comments on: Fuga-kontakter til Zigbee &#8211; endelig!	</title>
	<atom:link href="https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/</link>
	<description>En blog om at bygge et smart hjem</description>
	<lastBuildDate>Thu, 28 Apr 2022 18:06:41 +0000</lastBuildDate>
	<sy:updatePeriod>
	hourly	</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>
	1	</sy:updateFrequency>
	<generator>https://wordpress.org/?v=6.9.1</generator>
	<item>
		<title>
		By: Jesper U. Christensen		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-11072</link>

		<dc:creator><![CDATA[Jesper U. Christensen]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 28 Apr 2022 18:06:41 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-11072</guid>

					<description><![CDATA[Har du set nogle til LK Fuga Opus 66? Så vidt jeg kan se har lab3d kun én der passer til opus 66 og her må der ikke være strøm bagved - som der jo naturligvis er <img src="https://s.w.org/images/core/emoji/17.0.2/72x72/1f609.png" alt="😉" class="wp-smiley" style="height: 1em; max-height: 1em;" />..

Hvordan er kvaliteten fra Lab3d? Siger Mette stadig ikke nej? <img src="https://s.w.org/images/core/emoji/17.0.2/72x72/1f60a.png" alt="😊" class="wp-smiley" style="height: 1em; max-height: 1em;" />]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Har du set nogle til LK Fuga Opus 66? Så vidt jeg kan se har lab3d kun én der passer til opus 66 og her må der ikke være strøm bagved &#8211; som der jo naturligvis er 😉..</p>
<p>Hvordan er kvaliteten fra Lab3d? Siger Mette stadig ikke nej? 😊</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: David		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-7090</link>

		<dc:creator><![CDATA[David]]></dc:creator>
		<pubDate>Tue, 12 Oct 2021 07:03:19 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-7090</guid>

					<description><![CDATA[In reply to &lt;a href=&quot;https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6987&quot;&gt;Tom-Erik&lt;/a&gt;.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg har haft brug for at tage strømmen til en pære (det er løgn, jeg har en pære i kælderen, der er røget af Zigbee-netværket, og som jeg lige skal have på igen snart), så jeg tænker problemet er forårsaget af hubben.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In reply to <a href="https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6987">Tom-Erik</a>.</p>
<p>Jeg kan ikke huske hvornår jeg har haft brug for at tage strømmen til en pære (det er løgn, jeg har en pære i kælderen, der er røget af Zigbee-netværket, og som jeg lige skal have på igen snart), så jeg tænker problemet er forårsaget af hubben.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: Tom-Erik		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6987</link>

		<dc:creator><![CDATA[Tom-Erik]]></dc:creator>
		<pubDate>Wed, 06 Oct 2021 17:59:55 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-6987</guid>

					<description><![CDATA[In reply to &lt;a href=&quot;https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6946&quot;&gt;David&lt;/a&gt;.

Ja, det er Ikea&#039;s hub.
Jeg vil ikke sige at jeg oplever behovet for at power cycle ugentligt, men måske månedligt / kvartalmæssigt. Og har bare svært ved at komme uden om, at syntes hovedafbryderen er en meget dårlig løsning, med mindre der indføres UPS på server (jeg kører HA gennem docker). For slet ikke at tale om wife acceptance faktoren på at sende hende op for at vippe hovedafbryderen... 

Jeg har dog netop bestilt Sonoff&#039;s nye billige Zigbee dongle for på sigt at udfase Ikea gatewayen - netop denne https://itead.cc/product/sonoff-zigbee-3-0-usb-dongle-plus 

Lab3d&#039;s seneste kontakt er jo også ganske interessant, da de nu reklamerer med at man gerne må installere den foran en vægdåse med 230 volt i. Således at man burde kunne komme lovligt fra  at luse fasen op til lampestedet, også er vi jo tilbage til dilemmaet med behovet for at power cycle pærer. Men måske det slet ikke er aktuelt når jeg udskifter Ikea gatewayen. Behovet for at let kunne power cycle pærer har i hvert fald været en hæmsko i forhold til at kunne lave en æstetisk pæn løsning.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In reply to <a href="https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6946">David</a>.</p>
<p>Ja, det er Ikea&#8217;s hub.<br />
Jeg vil ikke sige at jeg oplever behovet for at power cycle ugentligt, men måske månedligt / kvartalmæssigt. Og har bare svært ved at komme uden om, at syntes hovedafbryderen er en meget dårlig løsning, med mindre der indføres UPS på server (jeg kører HA gennem docker). For slet ikke at tale om wife acceptance faktoren på at sende hende op for at vippe hovedafbryderen&#8230; </p>
<p>Jeg har dog netop bestilt Sonoff&#8217;s nye billige Zigbee dongle for på sigt at udfase Ikea gatewayen &#8211; netop denne <a href="https://itead.cc/product/sonoff-zigbee-3-0-usb-dongle-plus" rel="nofollow ugc">https://itead.cc/product/sonoff-zigbee-3-0-usb-dongle-plus</a> </p>
<p>Lab3d&#8217;s seneste kontakt er jo også ganske interessant, da de nu reklamerer med at man gerne må installere den foran en vægdåse med 230 volt i. Således at man burde kunne komme lovligt fra  at luse fasen op til lampestedet, også er vi jo tilbage til dilemmaet med behovet for at power cycle pærer. Men måske det slet ikke er aktuelt når jeg udskifter Ikea gatewayen. Behovet for at let kunne power cycle pærer har i hvert fald været en hæmsko i forhold til at kunne lave en æstetisk pæn løsning.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: David		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6946</link>

		<dc:creator><![CDATA[David]]></dc:creator>
		<pubDate>Mon, 04 Oct 2021 18:08:53 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-6946</guid>

					<description><![CDATA[In reply to &lt;a href=&quot;https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6869&quot;&gt;Tom-Erik&lt;/a&gt;.

Det oplever jeg ganske sjældent. Bruger du Ikeas hub til at forbinde dine pærer til HA? Den har jeg næsten kun hørt skidt om, så jeg ville udskifte den.
Får jeg brug for at power cycle pærer, tror jeg løsningen er at slukke for hovedafbryderen ... :)]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In reply to <a href="https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6869">Tom-Erik</a>.</p>
<p>Det oplever jeg ganske sjældent. Bruger du Ikeas hub til at forbinde dine pærer til HA? Den har jeg næsten kun hørt skidt om, så jeg ville udskifte den.<br />
Får jeg brug for at power cycle pærer, tror jeg løsningen er at slukke for hovedafbryderen &#8230; 🙂</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: Tom-Erik		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6869</link>

		<dc:creator><![CDATA[Tom-Erik]]></dc:creator>
		<pubDate>Thu, 30 Sep 2021 19:51:34 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-6869</guid>

					<description><![CDATA[Hej David,
Oplever du nogensinde at det er nødvendigt at power cycle dine smart pærer?
Jeg oplever selv nogen gange at mine ikea pærer pludseligt ikke kan nås via trådfri appen eller gennem Home Assistant.
De kan dog stadig styres med de forbundne fjernbetjeningee eller bevægelsessensorer. 
Umiddelbart er den eneste måde at oprette forbindelse igen at tænde og slukke for dem.

Og netop her opstår der jo lidt et problem i forhold til nogle af de gænge Fuga ombygninger, hvor fasen luses så man har konstant strøm i lampestedet og kontakten erstattes af noget ala dem omtalt i blogindlægget.
For hvordan skal man så slukke og tænde for pæren uden at tage hovedafbryder (eller skrue hver pære ud).]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Hej David,<br />
Oplever du nogensinde at det er nødvendigt at power cycle dine smart pærer?<br />
Jeg oplever selv nogen gange at mine ikea pærer pludseligt ikke kan nås via trådfri appen eller gennem Home Assistant.<br />
De kan dog stadig styres med de forbundne fjernbetjeningee eller bevægelsessensorer.<br />
Umiddelbart er den eneste måde at oprette forbindelse igen at tænde og slukke for dem.</p>
<p>Og netop her opstår der jo lidt et problem i forhold til nogle af de gænge Fuga ombygninger, hvor fasen luses så man har konstant strøm i lampestedet og kontakten erstattes af noget ala dem omtalt i blogindlægget.<br />
For hvordan skal man så slukke og tænde for pæren uden at tage hovedafbryder (eller skrue hver pære ud).</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: David		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6606</link>

		<dc:creator><![CDATA[David]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 10 Sep 2021 07:58:19 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-6606</guid>

					<description><![CDATA[In reply to &lt;a href=&quot;https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6490&quot;&gt;Lasse Wly Lorenzen&lt;/a&gt;.

Jeg har faktisk kigget på Logic Groups kontakter, men de fungerer desværre ikke så godt med SmartThings. Enig, produktet er enormt spændende, og bruger man en anden hub (Homey, Fibaro, Home Assistant), så er de et godt bud.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In reply to <a href="https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6490">Lasse Wly Lorenzen</a>.</p>
<p>Jeg har faktisk kigget på Logic Groups kontakter, men de fungerer desværre ikke så godt med SmartThings. Enig, produktet er enormt spændende, og bruger man en anden hub (Homey, Fibaro, Home Assistant), så er de et godt bud.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: Lasse Wly Lorenzen		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-6490</link>

		<dc:creator><![CDATA[Lasse Wly Lorenzen]]></dc:creator>
		<pubDate>Tue, 31 Aug 2021 07:45:47 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-6490</guid>

					<description><![CDATA[Jeg lånte en smart kontakt fra Logic group som jeg gerne vil slå et slag for da jeg ikke selv havde set den før. Ved godt at den køre Z-Wave og ikke ZigBee som de andre.

Men denne passer ind i Fuga kontakter, har 4 kontakter, 4 indbygget programmerbar RGB lys og indbygget lysdæmper. Den er CE godkendt og en drop-in løsning, da den ene konkakt er for programeret til tænd/sluk/lysdæmper. Da der ikke skal laves ændringer i stik dåsen er det også lovligt at skifte uden en autoriseret elektrikker.

Til sidst kan man også købe custom frontplader for at færdiggøre looket.

Masser af fordele, ulempen er dog prisen der er i den høje ende ;)

https://www.proshop.dk/Smart-Home/Logic-Group-Matrix-ZDB5100-Smart-Switch-FUGA/2835647

Logic Group Matrix ZDB5100]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Jeg lånte en smart kontakt fra Logic group som jeg gerne vil slå et slag for da jeg ikke selv havde set den før. Ved godt at den køre Z-Wave og ikke ZigBee som de andre.</p>
<p>Men denne passer ind i Fuga kontakter, har 4 kontakter, 4 indbygget programmerbar RGB lys og indbygget lysdæmper. Den er CE godkendt og en drop-in løsning, da den ene konkakt er for programeret til tænd/sluk/lysdæmper. Da der ikke skal laves ændringer i stik dåsen er det også lovligt at skifte uden en autoriseret elektrikker.</p>
<p>Til sidst kan man også købe custom frontplader for at færdiggøre looket.</p>
<p>Masser af fordele, ulempen er dog prisen der er i den høje ende 😉</p>
<p><a href="https://www.proshop.dk/Smart-Home/Logic-Group-Matrix-ZDB5100-Smart-Switch-FUGA/2835647" rel="nofollow ugc">https://www.proshop.dk/Smart-Home/Logic-Group-Matrix-ZDB5100-Smart-Switch-FUGA/2835647</a></p>
<p>Logic Group Matrix ZDB5100</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: David		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-4474</link>

		<dc:creator><![CDATA[David]]></dc:creator>
		<pubDate>Tue, 19 Jan 2021 15:22:01 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-4474</guid>

					<description><![CDATA[In reply to &lt;a href=&quot;https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-4450&quot;&gt;Lasse Offt&lt;/a&gt;.

Spændende hvordan den kan virke med Fuga. :)]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In reply to <a href="https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-4450">Lasse Offt</a>.</p>
<p>Spændende hvordan den kan virke med Fuga. 🙂</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: Lasse Offt		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-4450</link>

		<dc:creator><![CDATA[Lasse Offt]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 16 Jan 2021 13:23:26 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-4450</guid>

					<description><![CDATA[Nyt smart produkt på vej fra Hue, der kan lave en helt traditionel afbryder om til en smart-afbryder:

https://www.inputmag.dk/nyt-philips-hue-modul-sikrer-at-lyset-ikke-kan-slukkes/]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Nyt smart produkt på vej fra Hue, der kan lave en helt traditionel afbryder om til en smart-afbryder:</p>
<p><a href="https://www.inputmag.dk/nyt-philips-hue-modul-sikrer-at-lyset-ikke-kan-slukkes/" rel="nofollow ugc">https://www.inputmag.dk/nyt-philips-hue-modul-sikrer-at-lyset-ikke-kan-slukkes/</a></p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		By: David		</title>
		<link>https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-4358</link>

		<dc:creator><![CDATA[David]]></dc:creator>
		<pubDate>Sun, 10 Jan 2021 21:15:26 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">https://mettesigernej.dk/?p=1125#comment-4358</guid>

					<description><![CDATA[In reply to &lt;a href=&quot;https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-4356&quot;&gt;Michael Holm&lt;/a&gt;.

Ja, det ser sådan ud - bliver spændende at følge. :)]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>In reply to <a href="https://mettesigernej.dk/2020/10/07/fuga-kontakter-til-zigbee-endelig/#comment-4356">Michael Holm</a>.</p>
<p>Ja, det ser sådan ud &#8211; bliver spændende at følge. 🙂</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
	</channel>
</rss>
