“Det er smart – og lidt skræmmende!”3 min read

I dag ringede Mette, da hun kørte fra arbejde, og påpegede noget sjovt, jeg ikke selv havde tænkt over.

Hver onsdag tager jeg vores datter, Clara, til tumlastik, og derfor henter Mette vores søn, Bastian, fra børnehave. Mit arbejde er mere fleksibelt end Mettes, og hun pendler til Vejle, så den normale rytme er, at jeg henter begge børn, men lige præcis onsdag ændres rutinen.

Og det ved Google.

I dag, lidt før Mette forlod sin arbejdsplads, fik hun en notifikation fra Google Maps: “Turen til Dalum Private Børnehave tager 54 minutter.”

Normalt får hun besked om, hvor længe turen til vores hus tager, men i dag er onsdag, og derfor tilpasses notifikationen – fordi Google har opdaget, at hun henter Bastian hver onsdag, men ikke de andre dage i ugen.

Hvad er min pointe?

Jeg er glad for de Google Home-enheder, vi har derhjemme. Vi har truffet et informeret valg om, at der er flere fordele end ulemper ved at have dem stående. De lytter når vi siger “ok Google”, og gør vores hverdag lidt nemmere.

Men, mange bryder sig ikke om tanken om, at Google lytter med til alt vi siger, og de bryder sig ikke om tanken om, hvad Google kan bruge den information til.

Mit argument har altid været, at Google i forvejen ved alt, de behøver vide om dig, hvis du bruger Android på din telefon, Chrome på din computer, Google som søgemaskine, Gmail som e-mailløsning, Maps som navigationssoftware og så videre.

Lad os lave en hurtig test. Tag din telefon, start Google Maps, klik på menuen til venstre, og klik på “Your timeline”. Har du set den før?

Min ser sådan ud for 7. marts 2019.

Hjem, børnehave, dagpleje, kontoret, en gåtur i byen, kontoret, dagpleje, børnehave, hjem. Ikke sindsygt spændende.

Men hvad med denne?

Hjem, blodbanken, kontoret, føtex, Carl Ras, Kvickly, hjem.

Google ved, at jeg er bloddonor, at vi køber ind i føtex og Kvickly fremfor Lidl og Aldi, og de ved, at vi ikke har noget imod gør-det-selv. Alene med dette datagrundlag kan de tegne en ret præcis profil af mig som annonce-offer. De data kan de bruge til at målrette annoncering mod mig.

Og det er præcis min pointe: Mette har Google Maps installeret, fordi notifikationerne om hendes hjemtur er smarte, men i samme åndedrag forærer hun informationer til Google, som de kan tjene penge på.

De behøver slet ikke høre, hvad der sker i vores hjem – de har alt, de skal bruge. Vi træffer et informeret valg om at give dem bl.a. vores lokationsdata, så vores dagligdag kan blive nemmere – men jeg håber virkelig, at de, der ikke ønsker en Google Home-enhed i deres hjem af privacymæssige årsager, ved hvad de med stor sandsynlighed i forvejen forærer til Google datamæssigt.

Gør som 825 andre - tilmeld dig nyhedsbrevet.
Så får du automatisk besked, når der er nye indlæg.

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *