Danfoss Ally – indledende indtryk5 min read

Termostaterne fra Danfoss Ally er sponsoreret af de søde mennesker hos Danfoss. De kan købes lige her. Holdningen er dog helt og holdent min egen. Læs mere om anmeldelser og reklamer på bloggen.

Jeg har længe været glad bruger af Danfoss Living Connect, som jeg også tidligere har anmeldt. Derfor blev jeg begejstret, da jeg læste om Danfoss’ seneste skud på smart home-stammen – Danfoss Ally.

I sidste uge landede termostaterne på min adresse, og jeg har været i gang med den indledende opsætning. Jeg ved en del læsere er interesserede i Ally som alternativ til Tado, Netatmo og andre producenter, og derfor kommer her mine første indtryk.

Kvaliteten af termostaterne

Jeg har ikke en finger at sætte på byggekvaliteten. Termostaterne er pæne, de føles robuste, displayet er klart og tydeligt, og justeringen af varmen på termostaten føles tilpas “klikkende”. Danfoss har været i branchen længe, og det kan man helt klart mærke.

Deres gateway fylder ikke for meget, og er pænt og neutralt designet. Den har skruehuller på bagsiden for vægmontering, og et enkelt USB-stik til strøm samt ethernet-stik til netværk. Den kan ikke forbindes til netværket via wifi, men kan selvfølgelig betjenes fra enheder på wifi, som f.eks. din telefon eller tablet.

Installation og opsætning

Jeg udskiftede min eksisterende Danfoss Living-termostat med en ny Ally-termostat på under fem minutter. Der følger en lang række adaptere med i pakken, så termostaten passer sikkert på nærmest alt, Danfoss har haft fingrene i de sidste mange år.

En installeret Danfoss Ally – uden cover.

Opsætning i Danfoss Ally-app’en var også en ren fornøjelse. Gateway’en blev hurtigt fundet, og termostaten dukkede også op indenfor få sekunder, da først gateway’en var sat op. Tilknytning til værelser, opsætning af temperatur og skemaer osv. gik præcis som det skulle. App’en er mere kompleks end den tidligere app, og kan derfor virke mere rodet, men når man forstår strukturen, fungerer det meget godt alligevel.

Ovenstående screenshots er udsnit af opsætningsprocessen – men som nævnt var den nem. Og bemærk Google Assistant/Alexa-logoerne – jep, Danfoss taler nu både Google’sk og Amazon’sk. Det skal jeg nok komme nærmere ind på i min egentlige anmeldelse.

Danfoss Ally og SmartThings

Og så kommer vi til det, som jeg ved en del læsere er mest spændte på: Virker Danfoss Ally med SmartThings? Den kommunikerer nemlig via Zigbee-protokollen, som SmartThings understøtter.

Ja, termostaterne drøner lige på SmartThings, og kan styres der fra! Det er en ren fornøjelse at se implementeringen, der bare virker.

Det er muligt at se målt temperatur, styre temperaturen på radiatoren og se batteristatus. Desuden kan man se en historisk log over målte temperaturer på termostaten.

Jeg er meget spændt på at lege videre med varmestyring i SmartThings – nu kan man pludselig styre varmen på basis af kontaktsensorer monteret på vinduer, fremfor at spore et åbent vindue på basis af temperaturen i lokalet, ligesom man kan skrue op og ned for varmen på basis af geolokation eller om alle er gået i seng.

Testen fortsætter, og et nyt indlæg kommer snart.

Termostaterne fra Danfoss Ally er sponsoreret af de søde mennesker hos Danfoss. De kan købes lige her. Holdningen er dog helt og holdent min egen.

Gør som 825 andre - tilmeld dig nyhedsbrevet.
Så får du automatisk besked, når der er nye indlæg.

49 thoughts on “Danfoss Ally – indledende indtryk5 min read

  • Dejligt med en anmeldelse af Ally 👌
    Hvis og når de engang kommer til at virke med SmartThings 100% skifter jeg mine Netatmo ud.

      • Hej Alle

        Jeg har for en måned siden fået installeret et Danfos Icon (den nye model 088U1141, 24V fortrådet) styret gulvvarmesystem som hidtil har virket fint.

        Jeg har indtil nu styret opsætningen gennem Icon app’en, men nu har jeg opgraderet med et Zigbee modul samt købt Ally termostater til øvrige radiatorer i huset.

        Jeg bruger derfor nu Ally app’en til styring af både radiatorer og Icon gulvarme. Det virker tilsyneladende fint, men jeg har dog registreret nogle problemer og mangler:

        1)
        Jeg kan ikke aflæse den konkrete gulvtemperatur fra gulvføleren?

        Det er i Ally app’en ikke muligt at se den aktuelle gulvtemperatur fra gulvføleren som er installeret i trægulvet. Gulvføleren er tilsluttet en fortrådet vægtermostat og gulvføleren er registreret i systemet.

        Det er meget vigtigt at kunne aflæse gulvtemperaturen da gulvet ikke kan tåle at bliver for varmt (max 27grader). Det er meget vanskeligt at indregulere systemet korrekt hvis ikke man har adgang til at aflæse temperaturen i gulvet.

        I Icon app’en kunne jeg aflæse den aktuelle gulvtemperatur m.v. i menuen Individuelle rum, “Stuen”, System information.

        Jeg synes ikke at kunne tilgå en tilsvarende side i Ally app’en? Denne System-informationsside der er tilgængelig i Icon app’en er meget informativ og mangler virkelig meget i Ally app’en.

        2)
        Ally app’en viser ikke korrekt vedrørende om Icon systemet leverer varmt vand eller ej til varmeslangerne i gulvet.

        Jeg har 2 rum der har Icon styret gulvvarme.

        De ene rum (Badeværelse) har en gulvvarme kreds tilsluttet og har en fortrådet vægtermostat. For dette rum viser Ally app’en om der er leveres varmt vand eller ej. Problemet er bare, at denne information sjældent passer virkeligheden. Jeg observerer meget ofte at gulvet får leveret varmt vand, mens Ally app’en fortæller, at der ikke bliver leveret varmt vand til gulvet. Jeg oplever også den modsatte situation.

        De andet rum (Stue) har 2 gulvvarme kredse tilsluttet og der er en fortrådet vægtermostat med tilsluttet gulvføler da her er trægulv.

        For dette rum viser Ally app’en meget sjældent, at der er leveres varmt vand til gulvet. Ally app’en viser næsten konsekvent forkert idet gulvvarmeslangerne, specielt om morgenen får leveret masser af varmt vand.

        Dette problem vedrørende forkert visning af tændt henholdsvis slukket vandtilførsel til gulvvarmeslanger opleverede jeg slet ikke i Icon App’en – den viste altid korrekt.

        3)
        Det er i Ally app’en i ”indstillinger” for et rum med Icon styret gulvvarme ikke muligt at frakoble/ tilkoble ”Adaptiv” styring. Lige nu er ”Adaptiv” aktiveret og jeg ønsker at deaktivere denne indstilling men det er ikke muligt, da knappen er ”greyed out”.
        Det går fint at at frakoble/ tilkoble ”Adaptiv” styring på Ally termostaterne

        4)
        Det er i Ally app’en i ”indstillinger” for et rum med Icon styret gulvvarme ikke muligt at ændre indstilling for ”Reguleringsform”. Lige nu er ”Reguleringsform” sat til ”Komfort”, men jeg ønsker at sætte ”Reguleringsform” til ”Gulvtilstand” i et af rummene med icon styret gulvvarme. Det er ikke muligt, da knappen er ”greyed out”.

        5)
        Generelt virker det forkert at Ally app’en viser den aktuelle rum temperaturangivelse med en meget lille font – Jeg tænker, at det kommunikativt vil være noget bedre og mere rigtigt at netop den aktuelle temperatur på alle skærmbilleder vises med meget større og derved tydeligere font. Det er jo trods alt det det hele drejer sig om.

        6)
        På Ally app’ens side ”alle enheder” vises bl. a. de forskellige rums aktuelle temperatur hvilket er fint men for småt som angivet under pkt 4. Et af rummenes temperatur (Badeværelse) vises dog med en endnu mindre font end de andre rums temperaturangivelse?

        7)
        Efter jeg i Ally app’en satte en Ally radiator termostat i pause-mode forventede jeg at radiatoren ville stoppe med at varme indtil at temperaturen målt af Ally termostaten kom under 5 grader hvilket var set-temperaturen i pause-mode. Imidlertid fortsatte radiatoren med at varme selvom temperaturen i rummet ved kraftig og længere tids (en time) udluftning kom ned til 15-16 grader målt af Ally termostaten. Det var først da jeg gik ind i Ally app’en og ændrede set temperaturen for pause-mode fra 5 grader til 6 grader at Ally termostaten stoppede med at varme.

        Jeg tænker at min observation viser at der er noget galt med opdatering / vidergivelse af korrekt set-temperatur til Ally radiator ventilen.

        8)
        Ingen varme i huset her til morgen!
        Skærmbilledet “Alle enheder” i Ally app’en viste her til morgen, at alle Ally radiatortermostater og begge Icon varmekredse stod på “ikke hjemme” på trods af at Ugeplan/Tidsplan er opsat til “Hjemme” på dette tidspunkt. Fejlen er også synlig hvis man går ind redigeringsvinduet for den enkelte enhed (varmekreds eller radiatortermostater). Her vises midt i cirklen “Ikke hjemme” mens cirklen med sin røde tidslinie viser, at vi er i tidsintervalget ”Hemme” – dette er selvmodsigende.

        For at komme ud af denne fejlindstilling har jeg været nød til manuelt at aktivere “Hjemme i dag” og herefter ved tryk på “kryds” i øverste højre hjørne afbryde “Hjemme i dag”. Herefter virker det som om at Ally app’en kører korrekt efter tidsindstillingerne i Ugeplan/Tidsplan for den konkrete enhed.

        Jeg har her til morgen for alle enheder været nødt til at foretage denne aktivering/deaktivering af “Hjemme i dag” for at få Ally til at følge tidsindstillingerne og derved få tændt for varme i huset igen.

        9)
        Tidsindstillinger angives i Ally app’en med to forskellige ord: Ugeplan og Tidsplan. – Der bør kun anvendes et ord for denne indstilling da der kun er tale om en og samme indstilling.

        Generel kommentar
        Jeg synes at alle de fysiske Danfoss enhederne (Ally termostater, Icon Gulvvarmestyring m.v.) fremstår rigtig fint og i god kvalitet. Jeg er dog MEGET overrasket over, at jeg efter kun 3 dage med Ally app’en oplever så mange fejl og mangler i softwarestyringen. Det klæderbestemt ikke Danfoss. Danfoss bør straks sætte markant fokus på færdiggørelse af softwaredelen i Ally systemet.

        Mvh Lars

        • Hej Lars,
          Puh! Sikke en omgang. Det lyder som om der er noget at arbejde med for Danfoss, og jeg vil helt klart anbefale dig at tage fat i deres support. Min erfaring er, at de svarer hurtigt og kompetent. De kan helt sikkert ikke løse det hele på en gang, for visse dele af det lader til at være forårsaget af umodent software, som du også selv er inde på, men dine problemer bør give deres udviklingsafdeling lidt at arbejde med.
          Punkt 5 og 6 er jeg enig med dig i. Punkt 8 har jeg selv oplevet for nylig, og det er også skrevet ind i min endelige anmeldelse, der kommer i morgen. Jeg skal nok sørge for at Danfoss får kendskab til problemet, så de kan fejlfinde på det.
          Tak for din kommentar!
          /David

  • Jeg savner at høre lidt mere om hverdagen med ally. Og hvordan, hvis man er hjemme på forskellige tidspunkter, hvordan forholder Ally sig til det? Både min kone og jeg har forskellige vagtplaner, som ville kræve et større planlægningsarbejde, med at sætte manuelt op.

    • Hej Paw,
      Jeg regner ikke med hverdagen bliver så meget anderledes end den var med Danfoss Living Connect:
      https://mettesigernej.dk/2018/09/18/anmeldelse-af-danfoss-living-connect/

      Med Ally skal vi stadig manuelt markere om vi er hjemme skævt i forhold til skemaet. Har jeg en hjemmearbejdsdag, skal jeg slå varmen til i app’en – det samme skal Mette.

      Jeg håber på Danfoss implementerer geofencing, så vores mobiler kan bruges til at markere, at vi er hjemme, eller at de laver en integration til SmartThings, så vi via f.eks. en knap kan starte hjemme-mode.

      I forhold til et meget skævt skema kan det godt tænkes, at dagsænkning slet ikke er en fordel. At slukke for varmen i en time mellem du tager afsted og konen kommer hjem giver nok ikke så meget mening. Måske I i stedet skal fokusere på besparelsen/den øgede komfort i natsænkning?
      /David

  • Hvordan klarer den selve temperaturreguleringen?

    Termostaterne bruger to termometre og en differensmåling til at finde rumtemperaturen, selv om der er varmere lige ved varmeapparatet. Min oplevelse er, at Eco1 gør dette perfekt, men at noget er gået galt med Eco2.

    Jeg har 2 Eco1 og 5 Eco2. Eco1 måler (og regulerer dermed rumtemperaturen) helt præcist. Eco2 måler 1,5 grad for meget. Så jeg bliver nødt til at sætte dem på fx 22,5 for at få 21 i rummet.

    Jeg har lavet en del A/B-målinger, hvor jeg har byttet frem og tilbage. Så kørte jeg en supportsag, men den gik i goddag-mand-økseskaft. Supporteren enten forstod og/eller forholdt sig ikke til min beskrivelse. Så det lykkedes mig ikke at få Danfoss til at undersøge problemet.

    Hvordan virker det med Ally?

    • Pas! Så meget har jeg ikke læst op på det. Jeg kan i app’en se den temperatur hver termostat måler, men hvordan den gør i forhold til termometre ved jeg ikke.

      Jeg håber på vi får en temperaturmåler til vægmontering, som kan tale med Ally, så det er nemmere at ramme komforttemperaturen i større rum.
      /David

    • Hi,

      Jeg har samme oplevelse med Ally termostaterne. Temperaturen skal sættes lidt højere end man ønsker.

    • Jeg har desværre ikke praktisk erfaring med Tado selv, så jeg kan ikke sammenligne produkterne.
      Til gengæld har jeg hørt fra brugere af Tado, at termostaterne larmer en del når de justerer. Det synes jeg slet ikke er et problem med Danfoss – vi sover snildt gennem de løbende justeringer om natten.
      /David

  • Fed anmeldelse af Ally. Jeg var selv lige en tur forbi Tado og fandt ud af mange af deres features krævede abonnement. Så der røg den fidus med at spare penge på varmen…der har de virkelig skudt sig selv i foden.
    Jeg har returneret og fået Ally all over 🙂 Kan fortælle at det virker perfekt med Home Assistant via Conbee 2.

    • Godt at høre – og godt brugerne hos Home Assistant har fået gang i noget integration, det gør det nemmere at argumentere overfor Danfoss om, at de bør kigge nærmere på integrationer til forskellige systemer. 🙂
      /David

      • Jeg tror allerede de har tænkt lidt i de baner, da de har lavet et open API man kan bruge, dog sammen med deres Gateway. Men det virker beklageligt og kan styre det jeg skal i HA 🙂

  • Jeg har lige modtaget mine Ally’er, 6 stk og en gateway, det tog ca. en time at starte op.
    Brugerfladen ligner meget den jeg kender fra Eco2, nu mangler vi “kun” at det integreres fra ST.
    Kom igang Danfoss.

    /Palle

    • Jeg arbejder stadig på at gennemskue brugerfladen – har du fundet et sted at sætte hele systemet på “at home”? Jeg har indtil videre kun kunnet gøre det ved at gå i de relevante rum og aktivere det. Det er lidt op ad bakke. 🙂
      /David

  • Jeg kan fint justere temperatur i smartthings app’en på mine 5 termostater. Det tog dog noget tid (et døgn eller 2) før det blev muligt. Først kunne jeg kun se det samme som du beskriver. Men når de er koblet på smartthings kan de ikke også være koblet til Ally- gateway’en. Det betyder i praksis at den er lige til skralderen…

    • Spændende! Det må jeg simpelthen få testet, for det tyder da på den er brugbar på SmartThings også. 🙂
      /David

    • Hej Jakob
      Jeg er lidt ny i hele smart-verden og overvejer Ally. Hvis jeg har en Smartthings-hub behøver jeg så ikke Danfoss’ Gateway?

      • Du kan godt koble termostaterne på ST direkte, men så skal du selv bygge din varmestyring, hvis du vil have dag-/natsænkning osv. Det kan man sagtens – jeg har bare ikke gidet bøvle med det. 🙂

        Du får desuden heller ikke opdateringer til termostaterne, hvis de er direkte på ST udenom hubben. Om det gør den store forskel i det daglige aner jeg ikke. Jeg har mange Ikea-pærer direkte på ST uden en Ikea Gateway, og de bliver dermed ikke opdateret, men de virker stadig fint.

  • Jeg har også bestilt en startpakke med 5 termostater.

    Har fået opsat et par stykker og det virker meget snart. Men det var noget svært at få dem sat på radiatoren, vi har Danfoss Rav ventil.
    Fik 2 af dem sat forkert på, så det endte med at hele termostaten fald af, så nu sidder selve adapteren fast med termostaten. Hvordan fanden får man den af igen? Har prøvet med at sætte den fast i skruesving, men uden hjælp. Ved i hvordan?

    • Så de to dele sidder sammen uden mulighed for at løsne dem?
      Jeg ville tage fat i Danfoss’ support …

  • Hej David
    Jeg forstår slet ikke din anmeldelse.
    På baggrund af din anmeldelse har jeg investeret 4000kr i Danfoss ally.

    De kan ingen ting, tidsplan virker ikke, placeringstjenesten virker ikke, du kan kun styre termostaterne enkeltvis i appen, så hvis jeg tager på arbejde skal jeg ind på hver enkelt og vælge arbejde. Det er hurtigere at gå hele huset igennem.
    Det er heller ikke muligt at lave gruppering af termostater i samme rum. Det er alle ting Danfoss reklamere med, men som ikke virker.
    For at holde 22 grader skal de stå på 27 grader hos mig.

    Totalt ubrugeligt produkt

    • Hej Thomas,
      Jeg er sgu slemt ked af, hvis du er endt med et produkt, du er utilfreds med, på basis af min anmeldelse. Jeg prøver at kommentere på delene af din kommentar.

      “tidsplan virker ikke”
      Indenfor softwareudvikling plejer vi at sige: “Virker ikke” er ikke en gyldig fejlbeskrivelse.
      Jeg har sat tidsplanen op, og den fungerer helt som forventet. Det hjælper ikke dig meget, men hvis du kan uddybe hvad der ikke virker hos dig, kan jeg se om jeg kan løse det.

      “placeringstjenesten virker ikke”
      Samme her – tænker de får løst det i en kommende opdatering.

      “du kan kun styre termostaterne enkeltvis i appen, så hvis jeg tager på arbejde skal jeg ind på hver enkelt og vælge arbejde. Det er hurtigere at gå hele huset igennem.”
      Når jeg tilføjer flere termostater til et rum, kommer de automatisk i en gruppe, som lader mig styre dem alle samlet. Jeg har f.eks. en “Stue Group”, som lader mig sætte temperaturen, at jeg er hjemme, osv.
      Jeg er dog enig i, at jeg savner “Living Zone” som de havde på Danfoss Living Connect, hvor man kunne styre temperaturen i sit primære område på én gang.

      “Det er heller ikke muligt at lave gruppering af termostater i samme rum. Det er alle ting Danfoss reklamere med, men som ikke virker.”
      Igen, det problem oplever jeg ikke.

      “For at holde 22 grader skal de stå på 27 grader hos mig.”
      Mine står pt på 23 grader, og pt er der 22,6 grader ifølge min Netatmo-dims. Hvor længe er det siden du har installeret dine? Mine kørte uimponerende den første uge, men ud fra hvad jeg kan læse mig til, skal de først lære huset og reaktionsmønstret på dit varmesystem at kende, og det tager ca. en uge. Jeg havde samme oplevelse med mit gamle Living Connect-system, der gik noget tid før styringen var optimal.
      /David

      • Hej David
        Tak for dit svar.
        Jeg vil mene jeg har forsøgt at tilføje termostaterne til samme rum på alle måder.
        Jeg kan godt oprette rummene, i menuen for de enkelte rum er der mulighed for at tilføje enheder. Men der er ingen mulige enheder.

        Jeg har også forsøgt at slette termostaterne og oprette dem igen for at se om der her er mulighed for at vælge rum.

        Jeg bruger Android, gør jeg noget forkert?

        Det virker forkert at markedsfører features på et produkt der endnu ikke er klar, og måske kommer i en opdatering. At fx placeringstjeneste ikke virker, så kan man jo ikke markedsføre eller sælge produktet. Det virker som om man er begyndt at sælge et beta produkt.

      • Hej David

        Bruger du Android? Jeg kan se i forhold til manualen mangler jeg hele muligheden der hedder “smart”.
        Det er nok derfor jeg ikke kan benytte zone/rum delen og det der gør det ubrugeligt i mit tilfælde.

        Jeg har forsøgt alle muligheder for at tildele termostater til forskellige rum men det lykkes ikke.

        • Hej Thomas,
          Find mig gerne på Facebook og send en besked, så kan vi finde ud af det. Jeg bruger også Android. 🙂

  • På trods af at der i toppen af artiklen står “Holdningen er dog helt og holdent min egen”, så står det ret tydeligt at holdningen ER farvet.
    Det er “de søde mennesker ved Danfoss”, sikkert glade for, og du holder døren åben til at få flere gratis produkter.

    Alle de fejl og irritationer du nævner, har et lyserødt penselstrøg.
    “Det er blot babyfejl, som Danfoss arbejder på”.

    I min optik er det pinligt og amatøragtigt for en stor virksomhed som Danfoss, at lancere et produkt i 2020, med så basale fejl, som du nævner. Specielt ift andre lign produkter.

    Please få kalibreret på integritets kompasset

    • Hej Christian,
      Tak for din kommentar.

      Introduktionen med “de søde mennesker hos ” bruger jeg i toppen af alle anmeldelser. Det kan du se her:
      https://mettesigernej.dk/category/anmeldelse/
      Jeg sætter pris på at så mange firmaer gider lade indehaveren af en trods alt relativt lille blog teste deres dimser, så potentielle købere ikke brænder nallerne på gøgl. De behøver ikke gøre det, og jeg tvivler ærligt talt på, at læserne af mine indlæg kan ses som meget mere end et blip på Danfoss’ årsregnskab.

      I min endelige anmeldelse, som findes her: https://mettesigernej.dk/2020/12/13/anmeldelse-af-danfoss-ally/
      har jeg gennemgået de enkelte fejl jeg har observeret, og ja, jeg mener ærligt talt, at det er i småtingsafdelingen. For at opridse:
      * En fejl i interfacet, hvor man ikke kan vælge lokation: Jeg har set værre fejl i software produceret af større virksomheder end Danfoss. Systemet har fungeret helt uden problemer på trods af fejlen – jeg satte først min lokation mere end en uge efter installationen, og der var ikke mærkbar effekt på opvarmningen af huset.
      * En indkøringsperiode, hvor temperaturen fluktuerer en del: Det var samme situation da jeg installerede Living Connect for fem år siden. Mente Danfoss at indkøringen kunne undværes uden at få et ringere produkt, tænker jeg de havde undværet den.
      * Temperaturmåling forskellig fra Living Connect: Jeg kan skrue lidt op for varmen, og så er resultatet det samme. Om det burde fungere bedre? Ja, det burde det nok. Er det nok til jeg ikke anbefaler produktet? Tydeligvis ikke. 🙂
      * Én dag med manglende opvarmning af huset: Tilsyneladende på grund af en fejl i software eller firmware. Burde det ske? Nej. Men jeg er heller ikke mindre glad for vores bil, fordi den for nylig havde én dag, hvor aircondition ikke fungerede optimalt. Sker det igen, kan det være jeg ændrer holdning, og så skriver jeg selvfølgelig også om det i anmeldelsen.
      * Et interface, der gør det mere besværligt end nødvendigt at aktivere hjemme-mode: Igen har jeg oplevet større interfacemæssige fejl fra større virksomheder end Danfoss. Det her bringer ikke mit pis i kog – det tager mig 15 sekunder at aktivere hjemme-mode fremfor fem sekunder, og når Danfoss får funktionen implementeret, tager det mig igen fem sekunder.

      Jeg er muligvis farvet af en hverdag i en virksomhed, der udvikler software. Fejl sker. Features lanceres før de er gennemtestet. Brugerne er til dels beta-testere. Det er prisen vi betaler for løbende udvikling af software, og et produkt der løbende bliver bedre. En udvikling vi forresten ikke betaler for, når vi først har betalt for produktet i første omgang. Danfoss Ally er ikke markant dyrere end Tado, og Tado koster et månedligt abonnement for visse features, som Ally har.

      Jeg er som sådan enig med dig i, at Danfoss burde have gjort det bedre – at der ikke burde være fejl i et produkt, de lancerede for så længe siden. Jeg tænker dog, at det er noget vi som forbrugere skal vænne os til. Software i løbende udvikling vil indeholde fejl, spørgsmålet er hvor store de er, og hvor hurtigt de fikses. Tado har f.eks. en fejl i deres system, som ser ud til at have eksisteret i +3 år:
      https://community.tado.com/en-gb/discussion/2137/fix-early-start-bug-for-trvs-vroege-start-met-thermostaatknoppen-werkt-niet

      Til gengæld glæder jeg mig over, at der ikke lader til at være fejl i hardware. Software kan fikses, det er straks værre med hardware. Tado har f.eks. længe produceret adaptere, som passer dårligt på Danfoss RA – løsningen er at kontakte support og få tilsendt en opdateret adapter i metal:
      https://community.tado.com/en-gb/discussion/88/smart-radiator-thermostat-keeps-falling-off-the-radiator
      Dét er et problem, der ville bekymre mig mere end alle ovenstående problemer.

      Igen, tak for din kommentar. Jeg prøver oprigtigt at være ærlig i mine anmeldelser, og skulle Danfoss vælge aldrig igen at sende mig en dims, fordi jeg har opridset de problemer jeg har oplevet, så går det nok.

      /David

  • Hej,
    med hensyn til Smartthings integrationen, knytter du da hver enkelt termostat til Smarthingshub og giver afkald på brugen af Danfoss APP’en og software opdateringerne eller kan kan begge benyttes sideløbende?

  • Hej David

    Jeg har idag et gulvvarmesystem Danfoss Link/ICON som kan styres med Danfoss Link appen.

    Er det meningen at det nye Ally Zigbee modulet er til integration til feks. smartthings således at det er muligt at se temperaturen for hvert rumtermostat i smartthings?

    I givet fald hvordan virker systemet og integrationen?

    • Jeg er ikke sikker på Zigbee-modulet til ICON virker med SmartThings – jeg vil anbefale dig at kontakte Danfoss om det. 🙂

  • Hej David,
    Mine termostater sidder i radiatorskjulere og har derfor brug for en ekstern rumføler, ellers tror de bare at temperaturen er fin da der er varmere indenfor radiatorskjuleren.
    Kan Ally klare det?

  • Danfoss Ally bliver først interessant når det kan integreres med Homey Pro. Er der nogen udsigter til at det vil blive muligt?

    • Det skulle den kunne allerede – termostaterne kører Zigbee, så de kan forbindes direkte til din hub.

  • Har lige oplevet at ødelægge en termostat pga. adapteren ikke kunne afmonteres igen på den måde Danfoss beskrev det skulle gøres, den kørte bare rundt og rundt og det ente med jeg efter en time havde trykket så hårdt på knappen at noget knækkede inden i også var termostaten færdig. Kan se der er flere med samme problem så det er ikke fedt når det er et produkt til 500 kr.
    Så der er fejl i hardwaren der skal fikses

  • Virker Ally overhoved med smartthings mere ?
    jeg har købt 2 jeg ville sætte op via smartthings. men lige meget hvad kommer de kun kun op som “Things”
    eller hvad er det at jeg gør forkert ?

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *