Urban Arrow – den sejeste elektriske ladcykel17 min read

OK – jeg ved godt, at det her ligger på grænsen af smart home-gøgl, som jeg ellers nærmest udelukkende beskæftiger mig med på bloggen.

Men, vi har købt en cykel, en Urban Arrow Family Performance, og den er mere end almindeligt sej. I min optik er det den perfekte kombination af ægte gadget, og funktionelt produkt. Og derfor kommer jeg sgu til at skrive om den, for jeg kører på den næsten dagligt, og jeg elsker den.

Hvorfor en elektrisk ladcykel

I november solgte vi vores bil nummer to, da Mette ikke længere skal pendle til Vejle, og vi derfor ikke havde brug for den. Til gengæld skal vores ældste, Bastian, starte i skole til marts, og hans skole ligger lige ved siden af mit kontor. Derfor gav det mening at se på en måde at fragte vores yngste, Clara, i børnehave og Bastian i skole, men på en måde hvor Bastian ikke skal bruge al sin skoleenergi på at cykle fem km hver vej. Jep, vi er nok lidt helikopterforældre, men sådan er livet. 🙂

Jeg faldt over Urban Arrow ved et tilfælde, og endte med at blive ret forelsket i idéen om en ladcykel fremfor bil til turen, af flere årsager: Miljø, økonomi, tid og motion.

Miljødelen giver næsten sig selv. Nærmest alt er mere fornuftigt end en diesel-oser fra 2011, som vi tidligere kørte rundt i.
Det økonomiske aspekt er også ligetil. Vi sparer ca. 10.000 om året i forsikring og vægtafgift på bilen, samt 6.000 om året på p-licens.
Tiden er måske lidt mere mærkelig – men Odense centrum er så kringlet, så det efterhånden er lige så hurtigt at cykle fra Dalum, hvor vi bor, til Odense C, hvor Bastians skole og mit kontor ligger.
Hvis motion var ægte vigtigt havde vi købt en ladcykel uden elmotor – men elcyklen giver altså noget, uanset hvad. Mere om det i et senere afsnit.

To eller tre hjul

Det var virkelig tæt på, at Mette Sagde Nej … Hun brød sig slet ikke om idéen om en to-hjuler, da jeg fremlagde den for hende. Det tog heldigvis kun én tur hos cykelhandleren inden hun også var solgt.

Ret skal være ret – jeg har aldrig prøvet en tre-hjuler. Men, jeg har holdt øje med dem i lang tid op til vi købte cyklen, og jeg har bemærket en række fordele (og ulemper) ved to-hjulere, som har været med til at trække beslutningen i denne retning.

Bredden på en to-hjuler bestemmes udelukkende af bredden på kassen. Det er cyklens bredeste punkt. En tre-hjuler vil altid være minimum 20 cm bredere end kassen, da der skal være plads til hjulene. Det gør, at man faktisk kan overhale almindelige cykler på cykelstien på en to-hjuler, og oven i købet uden at skulle tænke for meget over det.

Sving er virkelig rare på en to-hjuler – de er næsten lige så nemme som på en almindelig cykel. Tre-hjulere lader til at være tungere at få placeret rigtigt, og skal også oftere længere ned i fart for at tage de skarpe sving.

Kørsel på cykelstier der hælder ser ikke sjovt ud på en tre-hjuler. Føreren er nødt til at kompensere ved at sidde skævt i forhold til cyklen, og for børnene er det sikkert heller ikke skide skægt.

Den eneste ulempe jeg har observeret ved vores to-hjuler er, at den kan vælte når støttebenet er slået op. Og det er en ret teoretisk ulempe. Både jeg og Mette har én gang fået overbalance med cyklen (med børnene i), mens vi trak den i indkørslen, og siden da har vi lært hvordan den fysisk skal rykkes på for at undgå problemet.

Jeg er virkelig, virkelig glad for at vi valgte en to-hjuler!

Urban Arrow eller andre

At jeg faldt over Urban Arrow blev startskuddet til idéen om en el-ladcykel som primært transportmiddel i dagligdagen, så jeg havde allerede en idé om hvilken leverandør, der tiltalte mig mest.

Jeg har naturligvis kigget på andre løsninger, bl.a. Babboe som ser ud til at være en af de mest sælgende producenter i Danmark. Jeg er dog gladere for designet på Urban Arrow i forhold til Babboe, ligesom jeg er mere tryg ved kassen på Urban Arrow – den er blødere, og lavet af en skummateriale som efter sigende fungerer godt i en uheldssituation.

Men, ret skal være ret – jeg har ikke prøvekørt andre cykler, før vi købte vores Urban Arrow.

Urban Arrow – Active eller Performance

Cyklen vi valgte, Urban Arrow Family, fås i tre forskellige versioner – Active Plus, Performance og Performance CX. Der er forskel på bremser, batteristørrelse, motorstørrelse og computer, men grundlæggende er de tre modeller ens.

Active PlusPerformancePerformance CX
Motor250w 50Nm250w 65Nm250w 75Nm
Batteri400Wh500Wh500Wh
BremserRullebremser/
skivebremser
Skivebremser
Deore
Skivebremser
Zee
ComputerBosch PurionBosch IntuviaBosch Intuvia
Egenvægt51 kg51 kg51 kg
Max vægt200 kg275 kg275 kg

Performance ligger som et “sweet spot” mellem Active Plus og Performance CX. Vi er særligt glade for den større motor, da vi har et par relativt store bakker på den daglige cykeltur, samt for skivebremserne som kan stoppe alle 275 kg meget hurtigt. I mine øjne er det et spørgsmål om sikkerhed primært, komfort sekundært, og med to små børn siddende i kassen foran betaler jeg gerne ekstra for sikkerhed.

Det ekstra store batteri er også rart nok – vi har endnu ikke været på en tur lang nok til at nærme os bunden, men det er godt at vide, at muligheden er der, hvis vi en dag får en skør idé.

Og så købte vi vores i sort, i en naiv tanke om, at en cykeltyv nok hellere vælger en lækker, hvid version end den sorte. Det er nok optimistisk …

Tilbehør til Urban Arrow

En af fordelene ved Urban Arrow er, at de har meget gennemtænkt tilbehør til deres cykler. En af ulemperne er, at det ikke er billigt …

Vi købte en hel del tilbehør med til cyklen – ikke det hele, men en hel del.

Regncover

Se video om regncoveret

Det her er ret ligetil, og alle bør købe det. Under regnslaget sidder to børn tørt og godt, og det holder også vinden ude. Om sommeren kan “ruden” foran rulles op, så man ikke dør af varme.

En lækker detalje ved regncoveret er, at det går langt tilbage over styret. Det betyder, at man som chauffør under en kort byge kan nøjes med en let regnjakke, for coveret dækker fint benene, så man ikke bliver våd. Og, en lækker detalje ved long john-formen på cyklen er, at forhjulet ikke slynger vand op på sko og ben.

Regncoveret kan på et halvt minut foldes sammen på midten og rulles, så det passer i den medfølgende pose, og kan gemmes i kassen under dit …

Boxcover

Se video om boxcoveret

Boxcoveret dækker hele kassen, og gøres fast ved de forreste og bagerste reflekser, samt med to spænder ved styret. Coveret beskytter indholdet i kassen mod vind og vejr – og jeg bruger det med mellemrum, når jeg parkerer cyklen på kontorets p-plads, da jeg så kan pakke regncoveret sammen og gemme det under boxcoveret, inklusiv min regnjakke osv.

Man skal være en ret modig tyv for at stikke hovedet i en kasse lukket med et boxcover, og dermed kan det også snildt bruges, hvis man har købt ind i en butik, men mangler et par småting i en anden. Indkøbene kan sagtens ligge under coveret, hvor de ikke kan ses.

Til foråret kommer vi til at bruge boxcoveret når børnene skal i børnehave og skole. Det kan nemlig rulles tilbage til den sorte trykknap man kan ane på billedet, og så kan børnene have overkrop og hoved fri, mens resten af kroppen er gemt for vind og vejr under coveret. Kløgtigt!

Ekstra sæde

Se video om det ekstra sæde

Kassen kommer med et sæde med seler til to børn, men man kan tilkøbe en ekstra bænk, som placeres forrest i kassen. Den har vi tilkøbt, da vi så i en snæver vending har plads til en legekammerat, eller en mor og to børn til en tur på legepladsen.

Gummigulv

I bunden af kassen er et perforeret gulv i metal – gummigulvet giver noget blødt til fødderne, og mindre larm fra ting der ligger løst i bunden af kassen, som tasker, legetøj, kædelås osv.

Kædelås

Til den fastmonterede lås på Urban Arrow kan man købe en kædelås, som passer i et hul i låsen, så man dermed kan låse begge låse med samme nøgle. Dét er smart – men denne lås er ikke forsikringsgodkendt i Danmark. Så, vi købte en kedelig, standard Abus-lås, som er forsikringsgodkendt, men markant mindre smart.

Alt det vi ikke købte

Man kan få adaptere til både autosæder og cykelsæder til Urban Arrow. Det er smart, men begge vores børn er vokset ud af den slags.

Man kan også få en bagagebærer, et regndækken til når cyklen står parkeret og et bagagenet til cyklen. Det købte vi heller ikke. Bagagenettet er jeg dog lidt forelsket i …

Og så er jeg nødt til at nævne ponchoen, for den er jeg også forelsket i.

Den ser ikke sexet ud, men når den er taget på, kan den hæftes til regncoveret på cyklen, og så har du pludselig en ubrudt, vandtæt flade, der strækker sig fra bag føreren til forrest i kassen. Den eneste grund til vi ikke købte den var, at vores forhandler nævnte at regncoveret også beskytter chaufføren – og det har han jo desværre ret i.

Jeg forestiller mig vi alligevel køber den på et tidspunkt, men for nu klarer vi os rigtig fint med almindeligt regntøj.

Sikring af ladcyklen

Cyklen vi har købt er ikke billig. Derfor var det vigtigt for os, at der var styr på parkeringsforholdene inden vi købte den. På mit kontor har vi aflåst, opvarmet cykelkælder som jeg havde tænkt mig at bruge – men cyklen er for stor til at komme derned. 😱

Så, i stedet står den på p-pladsen ved kontoret, lænket fast til et rækværk med førnævnte lås, og lige under to overvågningskameraer. Kameraer, som jeg kan holde øje med fra min plads på kontoret … Så går det nok, at den ikke kan holde i cykelkælderen.

Herhjemme bor den i garagen, hvor den låses fast til gulvet. Desuden har jeg sat SmartThings til at notificere mig hver gang garagen åbnes, ligesom lyset på soveværelset tændes hvis garagen åbnes mens huset er i night mode. Se, jeg lovede jo det blev relevant i en smart home-kontekst!

På sigt kommer jeg til at undersøge mulighederne for GPS-sporing af ladcykler, da jeg tænker det er en rar sikkerhed at have. Mere om det i et kommende blogindlæg.

I daglig brug

Vi købte cyklen omkring den 15. november 2019, og i skrivende stund, 24. februar 2020, har vi kørt ca. 770 km på den. Det er primært mig der kører på den i dagligdagen, men vi har efterhånden skabt os et indtryk af cyklen som helhed.

Og jeg har ikke én gang fortrudt vores køb. Det er en fornøjelse ikke at være afhængig af en bil til transport af børnene til og fra børnehave, og jeg er faktisk også begyndt at bruge den til selv længere indkøbsture.

Vores sidste, kæmpe indkøb inden juleaften blev foretaget på cyklen, og det var en ren fornøjelse at kunne køre uden om de lange køer i midtbyen, og at undgå jagten på p-pladser ved supermarkeder, specialbutikker og ved gågaden. Og der var uden problemer plads til alle otte propfyldte bæreposer, samt alle indkøbene fra specialbutikker …

Børnene elskede cyklen da vi fik den – de ville langt hellere hentes og bringes i den end i bilen. De har modereret lidt siden hen, nu er den ikke helt så spændende længere, men de sidder der stadig trofast hver eneste dag, næsten uden at kny.

Der er fint plads til dem begge – en 5-årig på ca. 120 cm, og en 3-årig på ca. 90 cm ved siden af hinanden på bænken ind mod chaufføren. Jeg tænker de uden problemer kan sidde der minimum 2-3 år endnu.

Der er desuden plads til tøj og sko til børnehaven, min taske med computer, og et par indkøb. Størrelsen på kassen er lige tilpas.

Elmotoren fra Bosch er en ren fornøjelse at bruge – den har fire forskellige niveauer af hjælp, Eco, Tour, Sport og Turbo, som hjælper med faktorer på henholdsvis 40%, 100%, 150% og 250%. Jo højere niveau af hjælp, jo mere strøm bruger cyklen naturligvis.

Jeg kører næsten altid i Turbo-mode, da transporten er vigtigere end motionen i dagligdagen, og det betyder at cyklen hjælper med at bringe alle 51 kg op i fart så hurtigt som overhovedet muligt. Typisk er jeg ude af krydset før de andre cyklister, og ofte også før de fleste biler.

Motoren hjælper op til 25 km/t, hvorefter den nedjusterer hjælpen så den ved 27 km/t er helt nede på 0%. Det gør, at jeg uden besvær kan holde en gennemsnitsfart på ca. 23,5 km/t på turen frem og tilbage til kontoret, med en detour omkring børnehaven, i alt ca. 10 km. Det er sgu pænt tilfredsstillende tal – jeg kører ikke meget hurtigere i bil, når man tager omveje, køkørsel og røde lys med i ligningen.

Og jo, på trods af elmotoren kan man sagtens mærke, at man cykler. Man får selvfølgelig ikke samme mængde motion som uden en elmotor, men det passer mig rigtig godt – jeg hader at møde svedig på kontoret, og det gør jeg ikke efter en tur på cyklen. Til gengæld kan jeg allerede mærke, at turen giver mig mere motion end samme tur i bil.

Rækkevidden på 500 Wh-batteriet har andre målt til at være op til 60 km, afhængig af vind og vejr, temperatur, stigninger, last osv. Vi har ikke selv været i nærheden af sådanne ture, men jeg har ikke set vores batteri være under 60% opladet, selv på min juleindkøbstur på +15 km med mængder af last.

Med så meget fart på, bliver sikkerhed også relevant at tale om. Som nævnt købte vi Performance-modellen bl.a. for de bedre bremser, men selve cyklen giver også en god fornemmelse af et sikkert produkt. Kassen børnene sidder i er lavet af ekspanderet polypropylen, som også bruges i bl.a. cykelhjelme, motorcykelhjelme og biler for at øge stødabsorptionen. Den kan tage virkelig mange tæv – og udskiftes for ca. 2.000 kr., hvis den får for mange.

Omkring kassen er aluminiumsstellet pakket, så det giver rigiditet og stabilitet i opbygningen. Desuden har cyklen kraftige lygter foran og bagpå, som selvfølgelig kan sættes til at tænde sammen med cyklen, og der er reflekser på cyklen, kassen og både regncover og boxcover.

Inden i kassen er to trepunktsseler, som holder børnene fast i tilfælde af uheld – de fungerede fremragende da både jeg og Mette fik overbalance med cyklen, mens vi holdt stille i indkørslen, så begge børn blev holdt inde i kassen. Jeg har læst et indlæg i Facebook-gruppen for Urban Arrow-ejere, hvor en bruger beskriver hvordan spænderne på deres seler knækkede i forbindelse med et uheld, men mit indtryk er egentlig, at det er meningen. Selerne hjælper til at bremse barnet i tilfælde af sammenstød, men knækker før eventuelle knogler gør.

Er der så slet ikke noget skidt ved cyklen?
Jo, ved første service fik vi skiftet forbremsen på cyklen, da den var begyndt at hænge. Den sidder udsat allerforrest på cyklen, og den sidder tæt på jorden grundet den lille hjuldiameter, så den får masser af snavs og vand. Det er irriterende, men udskiftningen skete på garantien, og så håber jeg det var en engangsforteelse. Ellers overvejer jeg om vi skal opgradere til en bedre type bremse foran.

Men, det er også det. En defekt forbremse, skiftet på garantien, er alt det negative jeg har at sige om vores Urban Arrow. Den løser præcis det problem den skal, nemlig at få os fra a til b, hurtigt, uden diesel-os, og komfortabelt for børnene.

Hvad koster den så?

Den er ikke billig. Vores endelige regning lød på 44.000,- inkl. alt tilbehør ovenfor. Vi tjente mindre på at sælge bilen, end vi brugte på at købe en cykel – alene det at skrive sætningen er sgu lidt mærkeligt.

Men, efter min mening er den alle pengene værd. Den løbende omkostning til driften af cyklen bliver service et par gange om året, og måske nogle nye bremseklodser – ellers er den nærmest gratis i drift.

Og, alt på cyklen oser af kvalitet, helt ned til ringeklokken. Tilbehør, udstyr, cyklen i sig selv – alt.

Efter min mening er en el-ladcykel et rigtig godt alternativ til bil nummer to for børnefamilier. I den kontekst er cyklens pris mere forsvarlig.

Gør som 351 andre - tilmeld dig nyhedsbrevet.
Så får du automatisk besked, når der er nye indlæg.

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *